Jdi na obsah Jdi na menu
 



Tragická havárie


IMOLA 29.4 - 1.5.1994

Vzpomínka na Ayrtona Sennu a Rolanda Ratzenbergera



Poslední fotografie před startem v Imole

Období bezprostředně před tragickým víkendem v Imole se v mnoha ohledech vymyká z předchozího Sennova života a proto je dodnes zdrojem mnoha úvah

Když Honda oznámila odchod z F1,zůstal McLaren bez továrního motoru.Senna proto odmítl podepsat s Ronem Dennisem smlouvu.Nakonec se nechal přemluvit ke startům s McLarenem, který poháněl produkční motor Ford.

Zahřívací kolo v Imole

Vymínil si ovšem milion dolarů za každý start a právo rozhodovat se až těsně před uzávěrkou přihlášek pro každou velkou cenu, zda pojede.Ron Dennis proto pro rok 1993 vedle Michaela Andrettiho angažoval pro každý případ jako náhradníka Miku Hakkinena.Senna už v době závodů ve formuli Ford obětoval krátké manželství s Lilian své vášni pro závody.Vystřídal pak několik přítelkyň, ale závody byly vždy na prvním místě.Když na konci sezony 1993 přišel Ron Dennis s partnerstvím s Chryslerem a Senna vyzkoušel dvanáctiválec Lamborghini, jeho důvěra v McLaren znovu vzrostla.Jenže pak se Dennis dohodl s Peugotem a Senna s ním okamžitě ukončil spolupráci.A konečně vyslyšel opakované nabídky Franka Williamse.A začal noví kolotoč.V mistrovském týmu s nejvýkonnějším motorem měl být zisk dalšího titulu formalitou.Senna byl také potěšen tím, že byly zakázány elektronické systémy pomoci jezdci v čele s aktivním pérováním a kontrolu prokluzu.Věřil, že je nejlepším jezdcem světa a změny budou v jeho prospěch.Jenže první testy Estorilu ukázaly, že Adrian Newey nedokázal Williams úspěšně proměnit z (aktivního na pasivní).Nový FW16 byl na nerovnostech nestabilní, měl problémy v pomalých zatáčkách a choval se nepředvídatelně v rychlých.N víc se v jeho kokpitu Senna necítil pohodlně.Především mu vadila nezvyklá pozice volantu.Podle jeho požadavkům proto technici udělali změny na sloupku řízení tak, aby mu vyhověli.

 

 

Musela se kvůli tomu upravit i skořepina, aby se rozšířil kokpit.

Závodní víkend na okruhu v Imole rozdělil dějiny F1 na předtím a potom.

Imola zde se vše odehrávalo 29.4 - 1.5.1994

Tragický víkend první varování v Imole přišlo už v pátek, divoce havaroval Sennův krajan Rubens Barrichelo.Trénik byl přerušen a Senna se s obavami vydal za svým přítelem doktorem Sidem Watkinsem zjistit jeho stav.

Takto otočení vůz Rubense Barrichela končí v šikaně pneumatikách

Rubense Barrichelo

 

Naštěstí měl jeho mladý kamarád jen pohmožděné rameno.

 

V sobotu přišel šok!U simetiku Ronalda Ratzenbergera prasknul nosník předního křídla a neovladatelný monopost v plné rychlosti narazil do zdi!

Toto je výsledek nárazu!

Roland Ratzenberger

Nad okruhem se rozhostilo hrozivé ticho.Pohled na bezvládného jezdce v troskách vozu nevěštil nic dobrého.Trénink byl přerušen a zakrátko přišla zpráva, že 32letý Rakušan havárii nepřežil.Pro většinu jezdců to byla zcela nová zkušenost.K poslední smrtelné havárii při závodě F1 totiž došlo před 12 lety, když roku 1982 zahynul Gilles Villeneuve a Ricardo Paletti.Nesmírně tuhá struktura uhlíkových skořepin vyvolávala v nové jezdecké generace pocit, že se už nic vážného nemůže stát a proto se více blížili limitu než dřív.

 

1.května 1994 start v Imole

Při startu došlo ke kolizi několika vozů.Jedno kolo při tom vylétlo na hlavní tribunu a zranilo několik diváků.Na trať vyjel Safety Car.Bylo teprve podruhé v historii, kdy Safeta Car kroužil na suchém povrchu.

 

Bylo to teprve podruhé v historii kdy Safeta Car kroužil na suchém povrchu

 

 

Přes pomalou jízdu se jezdci snažili pět kol udržet pneumatiky v provozní teplotě a na cílové rovince kličkovali mezi troskami.Po pěti kolech Safty Car odbočil a závod byl znovu odstartován.Senna začal na čele ujíždět.Do zatáčky Tmburello najel rychlostí 303km/h (v kvalifikaci 312km/h)

Tanburello je zatáčka, ve které máte srdce v kalhotách.Jeto místo, kde se bojíte, aby se něco nepřihodilo, protože tu jedete naplno a úniková zona tu není žádná.Ale není to obtížná zatáčka.Prostě jen zatočíte.Není to místo, kde by jezdec mohl udělat chybu.

 

a jeho první kolo bylo časem 1:24,887 do té chvíle nejrychlejší.Rychleji dokázali jet až v závěru jen Schumacher a Hill.Senna najížděl do 7.kola o 0,675 s před Schumacherem.Do zatáčky Tamburello tentokrát vjel rychlostí 310km/h.Náhle williams vybočil doprava, přelétl příliš krátký pás trávy a ve velké rychlosti narazil do zdi!

 

 

Pravé přední kolo se utrhlo a vylétlo do vzduchu.Vůz se po nárazu vrátil na okraj trati.

Trosky Sennova monopostu po havárii

Sennův monopost po nárazu se vrací k trati bez pravého kola









Zde si můžete stáhnout záběry Ayrtonovy nehody (klikněte na obrázek)




Zde jsou zesynchronizovaná videa jak Ayrton projíždí Tamburellem.Vlevo je záběr z páteční kvalifikace a vpravo záběr ze závodu z osudného 7 kola. Vůz začíná být velmi nervozní po přejezdu druhého tmavého pruhu v zatáčce. Obraz vpravo se začíná zkreslovat pravděpodobně v důsledku silných vibrací. Při přejíždění dalšího tmavého pruhu Williams vybočuje doprava a dál pokračuje rovně,video končí když je vůz stále na trati...

Zde najdete rozbor poslední sekundy kde se rozhodovalo o smrti Ayrtona

Když se žlutá helma dvakrát pohnula, všichni nabyli dojmu, že se nic vážného nestalo.Jenže brzy bylo jasné, že je situace kritická.

Horečná činnost záchranářů a skutečnost, že jezdec dostal infuzi ještě před vysvobozením z kokpitu, svědčily o tom, že je zle.Velké problémy dělalo lékařům sejmutí přilby.Závod je konečně přerušen!Po nekonečných minutách byl Senna vyproštěn z vozu s hlavou zakrytou zeleným plátem.Přímo na trati přistál vrtulník, který posléze odvezl Sennovo bezvládné tělo do nemocnice v Boloni.Je zmatek nikdo pořádně neví co se děje.Vedle trosek vozu v místě kdy byl Senna ošetřován, zůstala obrovská kaluž krve.Každý myslel že je konec závodu, ale všichni byly zprávou o tom že závod pokračuje šokováni.Ve stísněné atmosféře byl závod znovu odstartován.K dovršení všeho srazil Michael Alboreto v boxech neopatrného mechanika.

Kronika konce Ayrtona Senny

14h00min

Start Imole

14h01min

Na trať vyjel Safety Car

14h15min

Sfety Car opustil trať

14h17min

Senna vjel do posledního kola

14h17min+1,8s

Senna vjel do zatáčky Tamburello rychlostí 310 km/h

14h17min+2,4s

Williams narazil do zdi rychlostí 188 km/h

14h17min+9,6s

Trosky vozu zůstaly stát vedle traťi

14h17min+23s

U Senny zastavil první záchranný vůz

14h17min+1:22

Dr. Sid Watkins udělal Sennovi tracheotonii

14h34min

Vrtulník se zraněným Sennou přistál v nemocnici v Boloni

16h30min

První lékařská zpráva:Jezdec utrpěl vážné poškození mozku a je v hlubokém komatu.Neurologickou operaci okolnosti nedovolují

18h05min

Druhá lékařská zpráva:Elektroencefalogram už nezaznamenává žádnou aktivitu.V souladu s italskými zákoni jej udržujeme při životě.Není už ale žádná naděje, je klinicky mrtev.

19h05min

Poslední lékařská zprava:v 18:40 přestal Aytron Senna vykazovat srdeční aktivitu.Je mrtev.

Zprávy ošetřující lékařky Dr. Marie Teresy Fiandriové nedávaly naděje.Krátce po sedmé večer vystoupila před novináře a čekající dav naposledy, aby oznámila zprávu o tom že Ayrton Senna zemřel.Kolem osmé hodiny přijel do nemocnice plačící Frank Williams.U Sennova těla setrval spolu s Ayrtonovým bratrem Leonardem asi dvě hodiny.

Průnik sloupku řízení do žluté helmy který Sennu zabil

Za nejpravděpodobnější příčinu nehody byla od počátku označována porucha řízení.Na fotografiích vozu, pořízených bezprostředně po vyproštění Sennova těla, totiž je vidět volant s částí sloupku řízení.Jedna z expertních zpráv také uvádí, že Senna se prokazatelně nepokusil dostat vůz do smyku.Důvodem prý mohlo být jen to, že řízení nereagovalo na pohyby volantem..Blízko místa, kde sloupek praskl, bylo spojení původního hřídele s vloženým dílem, který jej prodlužoval z 905mm na 917,3mm.Na víc byl použit jiný druh oceli než původní sloupek.K lomu ale nedošlo v místě svaru, jak se tvrdí.Nepotvrdilo se také tvrzení, že bylo řízení upraveno až před závodem v Imole.Za úpravu řízení byli odpovědni Alan Young a Gavin Fisher.Oba byli předvoláni jako světci ale nedostavili se.Patrick Head kritiku odmítl:Řízení bylo zkontrolováno po nehodě v předchozím závodě a nevykazovalo nic, co by svědčilo o nevhodném namáhání.Sloupek řízení nepraskl před nehodou, ale v důsledku přetížení při nárazu.

Sennův volant po nehodě

 

Možné příčiny nehody podle soudu

Jist lidé od Williamsu údajně italskému tisku tvrdili, že ihned po nehodě Head křičel do vysílačky:Co se stalo s řízením?Při opakovaném startu dostal Damon Hill pokyn, aby vypnul posilovač řízení.Při Hillově zastávce v depu pak k vozu přistoupili dva technici a jeden z nich cosi odmontoval na přídi vozu.Williams zato dostal pokutu 10 000 USD, protože se u vozu pohybovali lidé neoblečení do nehořlavých obleků.Druhou nevysvětlenou záhadou je záznam z televizních kamer.Záznam z té na Sennově voze je totiž náhle přerušen krátce před nehodou.Následuje 14 s šumu a pak záznam z vozu Gerharda Bergera.

Michael Schumacher jako vítěz v Imole po tragickém závodě si utírá slzy, v tuto chvíli již všichni vědí o závažnosti Sennovy havarie

Kamery obhospodařovali zaměstnanci Ecclestoneovy FOCA.Přerušení záznamu vysvětlili tím, že když se na čele nic nedělo,přepnuli příjem na vůz Ukya Katayamy.Odpovědný pracovník ale omylem stiskl tlačítko Bergrova vozu.Ve snaze chybu napravit stiskl další a zavinil tak výpadek signálu.Jenže původně byl soudu předložen záznam, který končil 1,4 s před nárazem,Později se objevil ještě druhý, který končí až o 0,5 s později.Jeden z poradců soudu,bývalý pilot F1 Michele Alboreto, po zhlédnutí oněch posledních 0,5 s podle pohybů volantu prohlásil, že je na něm patrná porucha řízení.

Sennova rakev pokryta Brazilskou vlajkou a helmou při pohřbu byly vyhlášeny 3 dni státního smutku na pohřeb se dostavilo do ulic údajně 250 00 lidí

Tehdejší testovací pilot Williamsu David Coulthard ale soudu tvrdil, že se volant vozu FW16 běžně pohyboval až o 3,5 cm do stran, takže je vše v pořádku.Profesor Fanghella z Janovské university udělal počítačovou simulaci trajektorie vozu vycházející ze všech dostupných informací.Podle něho pohyb vozu nebyl vůbec ve spojitosti se úhlem natočení volantu zaznamenaným na videozáznamu.Patrick Head nikdy neskrýval své přesvědčení, že v žádném případě nešlo o jezdeckou chybu.Proč nebyl Senna schopen zpomalit vůz před nárazem do zdi?Prostě proto,že na to neměl dost času.Intenzivně brzdil, ale potom opustil trať na trávu a pak už byl jen beton.Ze záznamového zařízení víme, že Senna stačil dvakrát podřadit.

Alain Prost a Ayrton Senna vždy byly velký soupeři, ale i velcí kamarádi jak jak vidět na obrázku

Také můžeme vyloučit poruchu na zavěšení kol.Vůz totiž zespodu chránila titanová deska, jejíž kontakty s vozovkou byly příčinou jiskření za vozem.Monopost plný paliva měl hmotnost 640 kg a působila na něj v té rychlosti aerodynamická přítlačná síla odpovídající trojnásobku jeho tíhy.V zatáčce Tamburello asi 65% z těchto 2,5 tuny působilo na pravou stranu vozu.Pokud by došlo k poškození pérování nebo závěsů, objevil by se za vozem chomáč jisker a na asfaltu by zůstaly viditelné stopy.Nic z toho se nestalo! Nejbližším svědkem Sennovy nehody byl za ním jedoucí Michael Schumacher.

Ayrtonem Sennou se přišli rozloučit i velikáni F1 Emerson Fittipaldi,Alain Prost,Gerhard Berger,Christian Fittipaldi

Viděl jsem, že Ayrtonuv vůz už v předešlém kole narážel zádí na asfalt mnohem více, než bylo obvyklé.Choval se velmi nervozně a ve stejné zatáčce nad ním téměř ztratil kontrolu.O kolo později tam zadním krytem narazil na trať,na nerovnosti poskočil více než před tím a lehce se smýkl do strany.Vzápětí opustil trať.Damon Hill deset let odmítal mluvit o tom, co se stalo v Imola. Nyní změnil názor a prohlásil.:I když tomu mnozí nebudou chtít věřit, jsem si jistý, že udělal chybu.Vždy se snažil pochybovat na limitu či jej překračovat.Mnohokrát dal přednost střetu se soupeřem před porážkou.Nebyla to chyba nikoho jiného, ale prostě jen přidržel plyn naplno příliš dlouho.Nikdo jiný než já a on netuší, jak obtížné pro nás toho dne bylo projet jindy tak lehkou zatáčku Tamburello.Dále Hill tvrdí, že Senna podcenil vliv nezahřátých pneumatik.Jenže to vyvrací čas, který dosáhl v předcházejícím kole.Ten by se studenými pneumatikami zajet rozhodně nemohl.

Náhrobní deska v parku Sao Paulu

 

Naproti osudné zatáčce Tamburello, se smutným pohledem upřeným k místu tragické havárie, sedí na vysokém podstavci Ayarton Senna

Tato slova vzkazuji svým soupeřům

ZÁVODĚNÍ A BOJ SE SOUPEŘI MÁM V KRVI.JE TO SOUČÁST MÉHO JÁ.PŘITAHUJE MNE

AYRTON SENNA


Zajímavé odkazy:

Tamburello, část první: Rubens
Tamburello, část druhá: Roland
Tamburello, část třetí: Ayrton
Tamburello, část čtvrtá: Den poté
Tamburello, část pátá: V hlubinách času